MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Gminy Miłosław, ul. Wrzesińska 19, Referat Spraw Obywatelskich z USC, biuro dowodów osobistych – pokój nr 2 w budynku B, tel. 61 438-37-18
email: dkaczmarek@miloslaw.info.pl
Godziny otwarcia:
– poniedziałki 8.00-16.00
– od wtorku do piątku 7.00-15.00
WYMAGANE DOKUMENTY
Zgłoszenie w urzędzie
- formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- dowód osobisty – jeśli zgłoszenie dot. uszkodzenia dowodu,
- inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport.
Zgłoszenie przez Internet
Utratę dowodu lub uszkodzenie można również zgłosić przez Internet na stronie obywatel.gov.pl, niezbędny jest profil zaufany na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny. Zgłoszenie należy przesłać do urzędu gminy, który wydał dowód osobisty.
Jeśli istnieje prawdopodobieństwo, że dowód osobisty się odnajdzie, można czasowo zawiesić swój dowód i wycofać jego zawieszenie zarówno w urzędzie jak i przez Internet. Zawieszenia i cofnięcia zawieszenia ważności dowodu dokonuje się na formularzu „zgłoszenie zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym”, „zgłoszenie cofnięcia zawieszenia certyfikatów w dowodzie osobistym”.
MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU DOKUMENTÓW
Złożenie dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2 w budynku B
Odbiór dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2 w budynku B
TERMIN REALIZACJI
Po otrzymaniu zgłoszenia dowód osobisty zostanie unieważniony.
SPOSÓB ZAŁATWIENIA SPRAWY
Jeśli zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu dokonano w urzędzie – zostanie wydane zaświadczenie o utracie albo uszkodzeniu dowodu. Jest ono ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, ale nie dłużej niż 2 miesiące.
Jeśli utratę lub uszkodzenie dowodu dokonano przez Internet – zaświadczenie zostanie wydane, jeśli zostanie to zaznaczone w formularzu. Po zgłoszeniu elektronicznym należy przekazać uszkodzony dowód pocztą lub osobiście do urzędu, do którego zostało wysłane zgłoszenie.
OPŁATY
Zgłoszenie utraty/uszkodzenia dowodu osobistego jest bezpłatne.
DODATKOWE INFORMACJE
Jeśli dowód osobisty zaginął lub został uszkodzony albo skradziony należy to jak najszybciej. Zgłoszenia utraty dowodu lub uszkodzenia można dokonać w dowolnym urzędzie gminy, przez Internet, a w przypadku przebywania za granicą – osobiście, listownie lub faksem – w konsulacie.
Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego może zgłosić każdy, kto zgubił swój dowód osobisty, tj.: posiadacz dowodu osobistego; rodzic, opiekun prawny albo kurator – w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia).
Zawieszenie – dotyczy jedynie e-dowodu
Jeśli nie ma pewności, czy dowód osobisty został definitywnie utracony, można go zawiesić na maksymalnie 14 dni. Po tym okresie, jeśli zawieszenie nie zostanie wycofane, dowód straci ważność. Można to zrobić osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przez Internet – tylko w organie, który wydał dowód.
Dla dziecka do 18 roku życia lub innej osoby całkowicie lub częściowo ubezwłasnowolnionej zawiesić dowód lub cofnąć zawieszenie może rodzic, opiekun prawny, kurator lub pełnomocnik na mocy pełnomocnictwa szczególnego. Kurator i pełnomocnik do zgłoszenia dołączają odpowiednio: pełnomocnictwo lub dokument stwierdzający ustalenie kurateli; w zgłoszeniu elektronicznym – odwzorowanie cyfrowe tych dokumentów.
PODSTAWA PRAWNA
– ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych,
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu,
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego,
– ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.