POL_BIP_icon.svg-1

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Gminy Miłosław

Strona główna > Poradnik Mieszkańca > Ochotnicze straże pożarne > Uzyskanie świadczenia ratowniczego

Uzyskanie świadczenia ratowniczego

MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY

Urząd Gminy Miłosław, ul. Wrzesińska 19, Referat Spraw Obywatelskich z USC, biuro dowodów osobistych – pokój nr 2 w budynku B Urzędu, tel. 61 438-37-18

email: ablaszak@miloslaw.info.pl

Godziny otwarcia:

– poniedziałki 8.00-16.00

– od wtorku do piątku 7.00-15.00

WYMAGANE DOKUMENTY

– wypełniony i podpisany wniosek skierowany do Burmistrza Gminy Miłosław – załącznik nr 1

– oświadczenia trzech świadków – załącznik nr 2

MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU DOKUMENTÓW

Złożenie dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2

Odbiór dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2

TERMIN REALIZACJI

Postępowanie o przyznanie świadczenia ratowniczego kończy się nie później niż w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie tego świadczenia.

OPŁATY

Brak opłat.

DODATKOWE INFORMACJE

Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (co najmniej jeden wyjazd rocznie):

    – przez co najmniej 25 lat – w przypadku mężczyzn,

    – przez co najmniej 20 lat – w przypadku kobiet.

Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu:

   – 65 roku życia – w przypadku mężczyzn,

   – 60 roku życia – w przypadku kobiet.

Wykazywane lata wysługi w jednostce ochotniczej straży pożarnej nie muszą zachowywać ciągłości.

Informacja dotycząca oświadczenia świadka potwierdzającego czynne uczestnictwo w działaniach ratowniczych:

  1. Do wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego za okres nieudokumentowany przez Państwową Straż Pożarną tj. do dnia 31.12.2021 r., członek OSP zobowiązany jest dołączyć oświadczenia 3 świadków potwierdzających jego udział w działaniach ratowniczych.
  2. Co najmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, który ma potwierdzić bezpośredni udział wnioskodawcy w działaniach ratowniczych (nie jest wymagane dla całego okresu).
  3. Poświadczenie należy wypełnić czytelnie, może to zrobić osoba nie będąca świadkiem, natomiast świadek składa tylko czytelny podpis pod wypełnionym oświadczeniem.
  4. Jeżeli któryś z pozostałych świadków nie potwierdzi wymaganych 25 lat dla mężczyzn i 20 lat dla kobiet, np. potwierdzi tylko 15 lat, to wtedy należy dołączyć oświadczenie kolejnego świadka, który potwierdzi brakujące lata – w tym przypadku 10 i 5.
  5. Przygotowane oświadczenia należy dołączyć do wniosku skierowanego do Burmistrza Gminy Miłosław o ich weryfikację oraz o opinię dotyczącą ich wiarygodności.
  6. Po pozytywnej weryfikacji będzie można już je dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego, skierowanego do Komendanta PSP we Wrześni, wniosek składa się w KP PSP we Wrześni (załącznik nr 3).

PODSTAWA PRAWNA

– art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych,

– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022 r. poz. 316).