MIEJSCE ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd Gminy Miłosław, ul. Wrzesińska 19, Referat Spraw Obywatelskich z USC, biuro dowodów osobistych – pokój nr 2 w budynku B Urzędu, tel. 61 438-37-18
email: ablaszak@miloslaw.info.pl
Godziny otwarcia:
– poniedziałki 8.00-16.00
– od wtorku do piątku 7.00-15.00
WYMAGANE DOKUMENTY
– wypełniony i podpisany wniosek skierowany do Burmistrza Gminy Miłosław – załącznik nr 1
– oświadczenia trzech świadków – załącznik nr 2
MIEJSCE ZŁOŻENIA I ODBIORU DOKUMENTÓW
Złożenie dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2
Odbiór dokumentów: Referat Spraw Obywatelskich z USC, pokój nr 2
TERMIN REALIZACJI
Postępowanie o przyznanie świadczenia ratowniczego kończy się nie później niż w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku o przyznanie tego świadczenia.
OPŁATY
Brak opłat.
DODATKOWE INFORMACJE
Prawo do tego świadczenia przysługuje strażakowi ratownikowi OSP, który czynnie uczestniczył jako członek OSP w działaniach ratowniczych lub akcjach ratowniczych (co najmniej jeden wyjazd rocznie):
– przez co najmniej 25 lat – w przypadku mężczyzn,
– przez co najmniej 20 lat – w przypadku kobiet.
Prawo do tego świadczenia przysługuje po osiągnięciu:
– 65 roku życia – w przypadku mężczyzn,
– 60 roku życia – w przypadku kobiet.
Wykazywane lata wysługi w jednostce ochotniczej straży pożarnej nie muszą zachowywać ciągłości.
Informacja dotycząca oświadczenia świadka potwierdzającego czynne uczestnictwo w działaniach ratowniczych:
- Do wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego za okres nieudokumentowany przez Państwową Straż Pożarną tj. do dnia 31.12.2021 r., członek OSP zobowiązany jest dołączyć oświadczenia 3 świadków potwierdzających jego udział w działaniach ratowniczych.
- Co najmniej jednym ze świadków musi być osoba, która pełniła funkcje publiczne lub była zatrudniona w urzędzie obsługującym organ administracji samorządowej w okresie, który ma potwierdzić bezpośredni udział wnioskodawcy w działaniach ratowniczych (nie jest wymagane dla całego okresu).
- Poświadczenie należy wypełnić czytelnie, może to zrobić osoba nie będąca świadkiem, natomiast świadek składa tylko czytelny podpis pod wypełnionym oświadczeniem.
- Jeżeli któryś z pozostałych świadków nie potwierdzi wymaganych 25 lat dla mężczyzn i 20 lat dla kobiet, np. potwierdzi tylko 15 lat, to wtedy należy dołączyć oświadczenie kolejnego świadka, który potwierdzi brakujące lata – w tym przypadku 10 i 5.
- Przygotowane oświadczenia należy dołączyć do wniosku skierowanego do Burmistrza Gminy Miłosław o ich weryfikację oraz o opinię dotyczącą ich wiarygodności.
- Po pozytywnej weryfikacji będzie można już je dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego, skierowanego do Komendanta PSP we Wrześni, wniosek składa się w KP PSP we Wrześni (załącznik nr 3).
PODSTAWA PRAWNA
– art. 16 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych,
– rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 2 lutego 2022 r. (Dz.U. 2022 r. poz. 316).