POL_BIP_icon.svg-1

Biuletyn Informacji Publicznej
Urząd Gminy Miłosław

Strona główna > Gmina > Charakterystyka ogólna > Przedmiot działalności

Przedmiot działalności

 


Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:



  1. ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
  2. gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
  3. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  4. działalności w zakresie telekomunikacji,
  5. lokalnego transportu zbiorowego,
  6. ochrony zdrowia,
  7. pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
  8. wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
  9. gminnego budownictwa mieszkaniowego,
  10. edukacji publicznej,
  11. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  12. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
  13. targowisk i hal targowych,
  14. zieleni gminnej i zadrzewień,
  15. cmentarzy gminnych,
  16. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  17. utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
  18. polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
  19. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,
  20. promocji gminy,
  21. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  22. współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Gmina wykonuje także zadania zlecone z zakresu administracji rządowej m.in. w sferze: ewidencji ludności, wydawania dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego, obrony cywilnej i powszechnego obowiązku obrony, ewidencji działalności gospodarczej. Zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane na podstawie porozumienia z Wojewodą obejmują np. sprawy wydawania zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego. Gmina może również wykonywać zadania należące do właściwości powiatu lub województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego.