Miłosław, 09 .10.2013r.
IŚR. 6220.3.2013
DECYZJA
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH
Na podstawie art.71 ust.1, ust.2 pkt 1, art. 75 ust.1 pkt 4, art. 82, art.85 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r Nr 199, poz. 1227 ze zm.), § 2 ust. 1 pkt.46 oraz § 3 ust. 1 pkt. 35, § 3 ust.1 pkt. 37 i § 3 ust. 1 pkt. 81 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz. U. Nr 213 poz.1397 z 2010r./ art.104 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2013r. poz. 267) po rozpatrzeniu wniosku:
„POIN” Sp. z o.o. ul Św. Marcin 45 61 – 806 Poznań reprezentowanej przez
Pana Adama Brzezińskiego P.T.H. ATEST Sp. z o.o. ul. Orna 20A 61-671 Poznań
w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na:
budowie zakładu odzysku odpadów gumowych (opon) w procesie pirolizy niskotemperaturowej. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w Miłosławiu (gmina Miłosław, powiat wrzesiński, województwo wielkopolskie) na działkach o numerach ewidencyjnych 846/8, 846/22, 846/24 oraz 846/2 położonych przy ulicy Dworcowej 27
odmawiam
wydania na rzecz : firmy „POIN” Sp. z o.o. ul Św. Marcin 45 61 – 806 Poznań reprezentowanej przez Pana Adama Brzezińskiego P.T.H. ATEST Sp. z o.o. ul. Orna 20A 61-671 Poznań ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla przedsięwzięcia polegającego polegającego na: budowie zakładu odzysku odpadów gumowych (opon) w procesie pirolizy niskotemperaturowej. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w Miłosławiu (gmina Miłosław, powiat wrzesiński, województwo wielkopolskie) na działkach o numerach ewidencyjnych 846/8, 846/22, 846/24 oraz 846/2 położonych przy ulicy Dworcowej 27
Uzasadnienie
W dniu 03.04.2013r. zostało wszczęte postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn.:budowa zakładu odzysku odpadów gumowych (opon) w procesie pirolizy niskotemperaturowej. Inwestycja przewidziana jest do realizacji w Miłosławiu (gmina Miłosław, powiat wrzesiński, województwo wielkopolskie) na działkach o numerach ewidencyjnych 846/8, 846/22, 846/24 oraz 846/2 położonych przy ulicy Dworcowej 27.
Do wniosku został dołączony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko sporządzony w marcu 2013r. przez P.T.H. ATEST Sp. z o.o. ul. Orna 20A 61-671 Poznań .
Dla terenu objętego wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Gmina Miłosław nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Planowane przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko / Dz. U. Nr 213 poz. 1397 z 2010 r ./ do inwestycji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (§ 2 ust. 1 pkt. 46).
Na terenie projektowanej inwestycji nie występują obszary wodno – błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, ponadto nie występują strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych.
W związku z powyższym w dniu 11.04.2013r. podano do publicznej wiadomości informację o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedmiotowej inwestycji – zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm. /, ponadto podano do publicznej wiadomości informacje o wyłożeniu do publicznego wglądu raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 14.05.2012r. do 05.06.2012r – zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
W toku postępowania administracyjnego nikt nie złożył uwag i wniosków w przedmiotowej sprawie w terminie 21 dni od daty podania do publicznej wiadomości tj. od 15.04.2013r do 06.05.2013r.
Wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego we Wrześni o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia – zgodnie z art. 77. ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm. /. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią nr ON.NS-72/4-4/2013 dnia 21.05.2013r. oraz opinią sanitarną nr ON.NS-72/4-4(1)/2013 dnia 29.07.2013r. (uzupełnienie raportu) nie wniósł zastrzeżeń do projektowanej inwestycji. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu pismem z dnia 29.05.2013r . wezwał inwestora do uzupełnienia raportu, między innymi o informacje z zakresu ochrony przed hałasem, gospodarki odpadami, ochrony powietrza i z zakresu hydrogeologii oraz postępowania w przypadku wystąpienia awarii. Pismem z dnia 24.06.2013r. inwestor uzupełnił raport o brakujące informacje.
Podano do publicznej wiadomości informacje o wyłożeniu do publicznego wglądu uzupełnienia do raportu oddziaływania na środowisko opracowanego dla projektowanej inwestycji na okres 21 dni, tj. od 02.07.2013r. do 23.07.2013r – zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko / Dz.U. Nr 199 poz.1227 ze zm /.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu postanowieniem znak: WOO-I.4242.90.2013BR z dnia 06.08.2013r. uzgodnił pozytywnie realizację wnioskowanego przedsięwzięcia określając następujące warunki realizacji przedsięwzięcia:
1. W planowanej inwestycji przetwarzać wyłącznie odpady o kodzie 16 01 03 – zużyte opony w ilości maksymalnej 3400 Mg/rok.
2. Pod każdym z reaktorów zainstalować palniki opalane gazem propan – butan o łącznej mocy cieplnej około 900 kW.
3. Całą instalację utrzymywać w podciśnieniu.
4. Urządzenie do odsysania sadzy z reaktorów wyposażyć w filtry przeciwpyłowe o skuteczności ok. 99%, a oczyszczone powietrze kierować na hale produkcyjną.
5. Sadzę techniczną powstałą w wyniku pirolizy opon magazynować w workach typu big- bag.
6. Szlamy i inne odpady uwodnione z oczyszczania gazów odlotowych bez magazynowania na terenie zakładu przekazywać podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenie w zakresie ich zagospodarowania.
7. Pozostałe wytwarzane odpady niebezpieczne magazynować na utwardzonym podłożu, w szczelnych pojemnikach. Miejsca magazynowania odpadów niebezpiecznych zabezpieczyć przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi oraz możliwością dostępu osób postronnych.
8. Gaz pirolityczny magazynować w szczelnych zbiornikach.
9. Ciecze powstające w wyniku pirolizy magazynować w szczelnych , dwupłaszczowych zbiornikach wyposażonych w system detekcji wycieków.
10. Dla odpadów wymienionych w punktach 8 i 9 oraz dla sadzy technicznej uzyskać status produktu ubocznego i wprowadzać je do obrotu lub jako odpady przekazywać podmiotom posiadającym odpowiednie zezwolenie w zakresie ich zagospodarowania.
11. Na terenie zakładu nie poddawać termicznemu przekształceniu żadnego z produktów pirolizy opon.
12. Zakład wyposażyć w sorbenty do neutralizacji ewentualnych zanieczyszczeń.
13. Ścieki bytowe do czasu wybudowania zbiorczej oczyszczalni sanitarnej odprowadzać do szczelnego zbiornika bezodpływowego i zapewnić ich wywóz poprzez uprawniony podmiot do oczyszczalni ścieków.
14. Proces technologiczny zaprojektować i wykonać w sposób wykluczający generowanie ścieków przemysłowych.
15. Wody opadowe i roztopowe odprowadzić systemem wewnętrznej kanalizacji deszczowej lub do zbiorczej sieci kanalizacji deszczowej po uprzednim ich podczyszczeniu w separatorze substancji ropopochodnych.
16. Wykonać szczelną nawierzchnię placu do magazynowania opon i ukształtować ją ze spadkiem w kierunku studzienek kanalizacji deszczowej.
17. W pomieszczeniach produkcyjnych i magazynowych hali wykonać szczelne niepalne posadzki odporne na mechaniczne i termiczne uszkodzenia oraz na działanie poszczególnych substancji magazynowych , wykorzystywanych i powstających w procesie technologicznym.
18. Instalacje, aparaty, urządzenia i pojemniki zawierające substancje niebezpieczne wykonać jako szczelne i odporne na mechaniczne i termiczne uszkodzenia oraz na działanie poszczególnych substancji niebezpiecznych. Zaprojektować i zastosować układy i systemy wychwytujące i zbierające ewentualne wycieki zapewniające przechwycenie ich prawdopodobnej objętości.
19. Ruch kołowy pojazdów ciężkich, z wyjątkiem ładowarki, prowadzić po terenie zakładu wyłącznie w porze dziennej tj. w godz. 6.00 – 22.00.
20. W terminie nie dłuższym niż miesiąc od uruchomienia instalacji wykonać kontrolne pomiary poziomów hałasu na najbliższych terenach objętych ochroną akustyczną, zgodnie z przepisami szczegółowymi w tym zakresie.
W toku postępowania administracyjnego mieszkańcy Miłosławia mając na uwadze dbałość o stan środowiska, a także uciążliwości wynikające z realizacji przedsięwzięcia wnieśli protesty sprzeciwiające się realizacji planowanej inwestycji. Generalnie można stwierdzić, że podnoszone uwagi nie negują potrzeby powstania tego typu przedsięwzięcia, jednak zasadniczy protest dotyczy lokalizacji tego przedsięwzięcia – w pobliżu występuje zabudowa mieszkaniowa( około 70m), oraz faktu, że jest to technologia nowa, niesprawdzona i nie można wykluczyć negatywnego oddziaływania na zdrowie ludzi. Burmistrz Gminy wydając odmowę na realizacje przedsięwzięcia wziął pod uwagę uwarunkowania środowiskowe a także społeczne. Analizując argumenty społeczne w toku postępowania należy zaznaczyć, iż na obecnym etapie wiedzy nie da się jednoznacznie rozwiać wątpliwości mieszkańców dotyczących uciążliwości i wpływu na zdrowie ludzi planowanej inwestycji. Orzeczono o odmowie określenia warunków środowiskowych dla realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia kierując się zasadą przezorności i prewencji. Mówiąc w skrócie zasada przezorności nakazuje podjęcie działań zapobiegawczych zawsze wtedy, kiedy nie został dowiedziony brak negatywnych oddziaływań. Uznano, iż nie sposób na obecnym etapie wiedzy technicznej o inwestycji zapewnić pełną ochronę interesów społeczności lokalnej. Wnikliwie rozważając całość sprawy oraz biorąc pod uwagę uzgodnienia oraz liczne protesty mieszkańców orzeczono jak w sentencji niniejszej decyzji.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu al. Niepodległości 16/18, za pośrednictwem tutejszego organu w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Burmistrz Gminy Miłosław
/-/ Zbigniew Skikiewicz
Otrzymują:
1. „POIN” Sp. z o.o.
ul. Św. Marcin 45
61 – 806 Poznań
2. P. Adam Brzeziński
P.T.H.ATEST Sp. z o.o.
ul. Orna 20A
61-671 Poznań
3. strony postępowania
4. a/a